Wzrost wszystkich kluczowych wskaźników w Grupie Kofola

Grupa Kofola w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku odnotowała wzrost sprzedaży o 16,3% do 844,4 mln PLN co jest najlepszym wynikiem w historii Grupy. W tym okresie wzrosły także wszystkie pozostałe kluczowe wskaźniki finansowe: marża brutto wzrosła o 27,2%, EBITDA o 34,6%, a EBIT o 53,7%. Istotny wpływ na dobre wyniki Grupy, podobnie jak w pierwszym półroczu tego roku miała akwizycja słoweńskiej spółki Radenska i prowadzona dystrybucja napojów Rauch. Najlepsze wyniki odnotowano w Republice Czeskiej, na Słowacji oraz w Słowenii, natomiast sprzedaż w Polsce lekko spadła.

Sprzedaż napojów bezalkoholowych w Republice Czeskiej była wyższa o 15,6%, zaś na Słowacji o 13,8%. Do całkowitego wzrostu sprzedaży istotnie przyczyniła się marcowa akwizycja słoweńskiej spółki Radenska. Bardzo dobre wynik odnotowały również bary ze świeżymi sokami owocowymi i warzywnymi UGO, które podniosły przychody o 65% w skali roku. Na wynikach Grupy pozytywnie odznacza się również bezpośrednia dystrybucja napojów w Republice Czeskiej, którą wdrożono w Grupie w ubiegłym roku. Na rynku polskim sprzedaż lekko spadła.

„Najlepszy wynik, który osiągnęliśmy od początku istnienia Grupy oczywiście bardzo nas cieszy, ale o wiele bardziej interesuje nas to, co jeszcze możemy zrobić dla przyszłości firmy. W ubiegłych miesiącach wykonaliśmy masę pracy, która w przyszłości powinna pozytywnie zaowocować. Przenieśliśmy formalną siedzibę firmy z Polski do Czech, otworzyliśmy w Pradze na ulicy Jindřišská nową restaurację pilotażową NAGRILU, duży sukces osiągnęła również kolejna kampania marki Kofola, poświęciliśmy także wiele uwagi nowej marce Radenska, co przekłada się na przychody“ – podsumowuje Jannis Samaras, dyrektor generalny Grupy Kofola.

Grupa Kofola w ostatnich dwóch latach istotnie się rozwinęła. Uzupełniła swoje portfolio o nowe marki, których dotąd brakowało, wzmacniając w ten sposób swoją pozycję na rynku napojów bezalkoholowych. W Czechach i na Słowacji uruchomiono wyłączną dystrybucję soków austriackiej spółki Rauch, ale także marek wód mineralnych segmentu premium Evian i Badoit oraz tradycyjnej wody mineralnej Vincentka ze źródła leczniczego.

W związku ze zwiększonym popytem na bardziej zdrowe napoje - w minionych latach Grupa wyraźnie skoncentrowała się na rozwoju tego typu produktów. Wprowadzono do oferty 100% soki owocowe i warzywne pod marką UGO, równocześnie przejmując sieci barów ze świeżymi sokami UGO i Mangaloo. Dzięki akwizycji UGO Grupa Kofola stała się największym podmiotem prowadzącym bary ze świeżymi sokami w Europie Środkowej.

W minionych latach, poza innowacjami Grupa Kofola postawiła również na rozwój poprzez akwizycje. Po marcowej akwizycji słoweńskiej marki wód mineralnych Radenska w czerwcu przedstawiciele Grupy podpisali kolejną umowę. Zgodnie z nią firma uzyska 40% udział w drugim największym producencie napojów bezalkoholowych na Słowacji, grupie Water Holding. Jest ona znana przede wszystkim dzięki markom wód mineralnych Budiš, Zlatá studňa, Gemerka, Fatra oraz Šofokoli - napojowi typu cola. Do dokończenia transakcji i nabycia ww. udziału w Water Holding pozostaje zatwierdzenie transakcji przez słowacki urząd antymonopolowy.

Uwaga: wszystkie wartości wynikowe skorygowane o pozycje jednorazowe i przeliczone po kursach obowiązujących w 9 miesięcznym okresie sprawozdawczym zakończonym 30 września 2015 roku.