Grupa Kofola – skonsolidowane wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2013 roku

Tegoroczna wyjątkowo długa zima i utrzymujący się do pierwszej dekady kwietnia śnieg

w znacznym stopniu nie sprzyjały wychodzeniu z domu, co przełożyło się na gorsze wyniki sprzedaży w najbaradziej rentownym kanale HoReCa. Dodatkowo wysoki poziom bezrobocia na wszystkich rynkach, na których działa Grupa oraz spadek realnych dochodów ludności, przełożyły się na poszukiwanie przez klientów promocji cenowych, multipacków oraz wzrost produkcji towarów przeznaczonych dla sieci handlowych oraz dyskontów spożywczych. Dobrze zadziałała strategia „posiadania drugiej nogi” i produkcji marek własnych dla wybranych sieci dyskontowych. Słaba kondycja finansowa klientów przełożyła się na zwiększoną aktywność promocyjną producentów napojów, w tym głębokie promocje cenowe, zwłaszcza przed Wielkanocą. Niższa konsumpcja w lokalach gastronomicznych, połączona z dużym odsetkiem sprzedaży w akcjach promocyjnych, przełożyły się na spadek skonsolidowanych przychodów o 3,6%. Dobrze sprzedawał się zakupiony w drugim kwartale 2011 roku Semtex oraz wody smakowe (dzięki wprowadzonym nowym smakom). Pozytywne zaskoczenie przyniosła sprzedaż wody Evian i Badoit, których dystrybutorem od lutego 2013 na rynku czeskim i słowackim stała się Kofola. Dodanie tych luksusowych francuskich wód do portfela powinno przyspieszyć pozyskiwanie lokali gastronomicznych z najwyższego segmentu.


W pierwszym kwartale ceny cukru utrzymywały się na rekordowo wysokim poziomie, co zostało zrekompensowane nieco tańszymi preformami do produkcji butelek PET.


Długa i śnieżna zima, niekorzystna struktura przychodów oraz promocje cenowe w sieciach detalicznych przełożyły się na spadek naszej marży brutto ze sprzedaży o 4 punkty procentowe, do 28,9%. Niższy niż przed rokiem poziom marży handlowej udało się po części skompensować dzięki dalszej optymalizacji kosztów logistycznych. Łączne oszczędności na kosztach sprzedaży wyniosły w pierwszym kwartale dwa miliony złotych w porównaniu do pierwszego kwartału 2012 roku - powiedział Jannis Samaras Prezes i większościowy akcjonariusz Kofola S.A. - Nieznacznie niższe niż przed rokiem przychody, wraz ze słabszą niż przed rokiem marżą brutto ze sprzedaży, były przyczyną wypracowania niższego niż rok temu zysku operacyjnego (2,5 milion złotych) oraz straty na poziomie netto w wysokości 5,2 miliona złotych. Porównując wyniki pierwszego kwartału 2013 z minionym rokiem trzeba pamiętać, iż pierwszy kwartał 2012 okazał się dla nas wyjątkowo dobry. We wcześniejszych latach na ogół kończyliśmy pierwszy kwartał na minusie..


Dzięki niskim nakładom inwestycyjnym, analogicznym do roku ubiegłego, udało się obniżyć zadłużenie Grupy, w stosunku do stanu z końca marca 2012 roku, o 23,5 miliona złotych i to pomimo zwiększonej presji dostawców na terminy płatności. Poziom zadłużenia do 12-to miesięcznej EBITDA prawie się nie zmienił w ciągu 12-tu miesięcy i wyniósł wielokrotność 2,27 raza.


W pierszym kwartale Grupa Kofola wprowadziła na rynek szereg nowości, w tym weszła w zupełnie nowy segment świeżych soków owocowo-warzywnych, które dzięki zastosowaniu wysokiego ciśnienia mają trwałość 21 dni bez negatywnego wpływu na walory smakowe i zdrowotne tych soków (w przeciwieństwie np. do procesu pasteryzacji). Poza tą zupełnie nową kategorią Grupa uzupełniła rodzinę supergęstych syropów o nowe smaki jabłka i gruszki, wody o nowe smaki maliny i czerwonej porzeczki, wodę smakową Jupik Aqua sport o nowy smak kiwi, Kofolę wiśniową w puszkach 0,25l oraz Hoop Colę cytrynową jak i bez cukru w półlitrowych butelkach PET.


W dalszym ciągu trwało porządkowanie i upraszczanie składu Grupy. W marcu 2013 Kofola S.A. sprzedała na rzecz drugiego udziałowca swój 50% udział w spółce transportowej TSH Sulich Sp. z o.o. Transakcja nie miała jakiegokolwiek wpływu na wyniki uzyskane w pierwszym kwartale br.


Tuż po zakończeniu pierwszego kwartału udało się naszej spółce zależnej w Polsce (Hoop Polska Sp. z o.o.) podpisać z nowym konsorcjum banków umowy kredytowe na kolejne 4 lata, co pozwoli lepiej dopasować strukturę finansowania do naszych potrzeb oraz obniżyć koszty finansowe – dodał Prezes Jannis Samaras.


Począwszy od pierwszego kwartału 2013 Grupa Kofola konsoliduje wyniki Grupy Megapack metodą praw własności, przez co nie konsoliduje już przychodów uzyskanych w Rosji, a jedynie wyniki finansowe rosyjskich spółek.